Цар Борил анатемосва богомилите

На църковния събор в Търново са оборени възгледите на еретиците

На днешния ден през 1211 г. цар Борил свиква Антибогомилския църковен събор в Търново. Съборът осъжда на вечно проклятие еретиците, от него е останал и забележителният документ, известен като Синодик на цар Борил. Управлението на владетеля започва с несполуки - през 1208 г. той губи битката с латинците край Пловдив и се оттегля на север от Балкана. След това Борил съсредоточава силите си да изкорени дуалистичната ерес, която повече от два века процъфтява в страната.

 


Проповедите на богомилите не се ограничавали само с нападки срещу Църквата, а засягали и царската власт. В Бориловия синодик става дума за нощни събрания на еретиците, намеква се за заговор срещу живота на царя. 

 


Две от произнесените проклятия олицетворяват най-добре заплахата над православието. Едната гласи: „На онези, които наричат сатаната творец на видимите неща и го назовават разпоредител  на  дъжд,  град и  на всичко, което произлиза от земята, анатема“. Другата постановява: „На  онези,  които  говорят,   че  сатаната   е  създал Адам и Ева, анатема“. Богомилството разменя местата на Бог и сатаната и превръща Христос в призрак, който само привидно се е раждал, живял и възкръснал.

 


На събора в Търново присъстват всички архиереи, свещеници и монаси, както и всички боляри и голямо множество от простолюдието. Председателства самият цар, облечен в най-тържествените си одежди, и той лично води разследването на докараните пред събора богомили. Започва продължителен спор между него и еретиците, който завършва с това, че възгледите им са отхвърлени и анатемосани. Част от еретиците се връщат към официалната вяра, а онези, които отказват да сторят това, са подложени на различни наказания и заточения.

 


След завършване на събора по нареждане на Борил е преведен на български език гръцкият Синодик в неделята на православието от 843 г., в който се съдържали изложения и анатеми срещу различни по-стари ереси. В българския Синодик е прибавена специална глава, в която се излагат и проклинат схващанията на богомилството. Т. нар. Борилов синодик е един от най-важните извори за средновековното ни минало.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?