Дилемата на кръчмите: да затварят или да вдигат цените
Знакови заведения в Пловдив на тезгяха за продан или под наем
- 09:00, 12.04.2025
- 10:51, 12.04.2025
- 4776
- 0
В ресторантьорския бизнес често използват една фраза: „Пилците се броят наесен“. За тях „есента“ обаче идва в края на зимата и първите пролетни месеци непосредствено след Нова година - богатия на имени дни януари, Деня на влюбените и 8 март. Тогава се правят големите равносметки и се тегли чертата ще го бъде ли бизнеса, или няма да го бъде. Крайната присъда зависи много от икономическата ситуация - обедняват ли клиентите, има ли голяма инфлация, ще се намерят ли читави кадри. Със същата сила - и от политиката на държавата.
В последните месеци ресторантьори и собственици на кафенета неведнъж излизат на улицата с искане ДДС-то да се върне на ставка 9%, както беше по ковидно време. Те бяха уверени, че властта ще ги чуе, но уви… Междувременно от бранша тръбяха как ще има фалити и хиляди освободени от работа ще легнат на плещите на държавата чрез бюрата по труда.
Оказва се, че голямото пренареждане на бизнеса с хранене в Пловдив вече е започнало - едни затварят, други са готови да инвестират в нови заведения. „Не търсете сензация! Това е естествен процес!“, казват от бранша. Тази година обаче е една идея по-различно.
Край! Продавам
„Решението е взето. Продавам!“, заявява Борис Николов. Той е познато име в бранша - държеше White Bar на Главната, после направи барбекю-ресторант „Плескавицата“ в комплекс „Флавия“. Врял и кипял е в бизнеса години наред, затова решението му звучи стряскащо. Причините са конюнктурни, но има и лични. „Около Нова година се случи така, че огромна част от персонала ми се разболя. Не излязох от заведението дни наред, като вършех всичко и бях буквално като пъдарин. Тогава, покрай драмите с персонала, усетих, че ми е дошло в повече“, искрен е той. Извън личните емоции обаче, Николов отбелязва, че натежава всичко - ДДС-то, което неминуемо ще вдигне цените в менюто, непрестанно поскъпващите суровини за кухнята, заплатите, осигуровките на служителите, токът и всякакви други разходи. Това ще доведе до отлив на клиенти, съкращения на хора, бракуване на храни, мишкуване. Прехвърлил е ентусиазма си към друг бизнес - ваканционен комплекс край морето на Иракли. „Интересно, но тази година няма да имам проблем с персонала там. Има много мераклии“, отбелязва той. После обаче всичко си идва на мястото - готвачът, на когото разчита страшно много, е индиец. Идва за трета година и вече имат изградени отношения. „Случва се така, че на помощник-готвача, който е българин, плащам повече, отколкото на шефа“, допълва Борис Николов. Камериерки в комплекса може да се наемат за между 1200-1500 лева, при положение че спането и храната се поемат от него. „Забелязвам, че много жени, които преди години са си вадили хляба сезонно по курортите в чужбина, сега предпочитат да са на родна земя“, смята той.
Борис Николов в ресторант "Плескавицата"
Преса от държавата
Ресторантьорите са на тръни. Браншът винаги е сочен като сив сектор и кампанийно ги проверяват всякакви институции. „Още като прочетох завчера новината, че на НАП е вменена по-висока събираемост, си дадох сметка, че пак ще ни погнат“, не крие Виолета Стайкова. Тя е собственик на мобилна 8-метрова кухня, която обслужва публиката по фестивали, концерти и събития из цяла България. Тази година ще бъде тежка, обявила съм бизнеса под наем, съобщава тя. Няма сили да се бори с всякакви проверки и административни изисквания на държавата. „Наскоро колега ми разказа, че ако регистрацията на касовия апарат не е закачена на видно място по стените на заведението, има глоба“, дава един пример тя. После се сеща и за голямо събитие, което обслужвала преди години, и точно в този ден пристигнала проверка от данъчните. „Почти спряхме да работим, за да им вадим документ след документ. А това се отрази на работата ни“, разказва дамата.
Защо слага на пауза бизнеса си? Първото е ДДС-то, което от 9% стана на 20%. Неминуемо ще вдигне цените за крайния клиент. А той пък си прави сметката. Вместо да поръча две неща, ще вземе едно, изброява тя. Разходите ни много скочиха. Наскоро платих 1700 лева осигуровки за четирима служители. Това е само за един месец, казва Стайкова.
Мобилната кухня на Виолета Стайкова е много атрактивна
Въпреки всички натрупани проблеми, засега дамата не мисли съвсем да скъса с ресторантьорството. Ще пробва да отдаде мобилния си бизнес за една година, пък после ще му мисли.
От ресторанта остана само кухнята
В края на февруари от ресторант „Трио“ в "Кючук Париж" обявиха на фейсбук страницата си: „Скъпи приятели, искаме да ви уведомим, че от 1 март ресторант „Трио“ преустановява своята дейност като ресторант и започва да се занимава само и единствено с кетъринг и организиране на събития“. Преориентираме се към друга бизнес ниша, обяснява лаконично собственикът Дони Иванов. Идеята е да готви и доставя храна по поръчка за големи компании в Пловдив.
В ресторат "Трио" преди година и половина имаха кауза да хранят безплатно нуждаещите се
Ресторантьорите много приличат на таксиметровите шофьори - освен че имат мнение по всички въпроси (в кръга на шегата), имат силно развит нюх и познават народопсихологията. „Въпреки че кварталът се напълни с млади хора, те не са пловдивчани. Идват от къде ли не и имат други вкусове и порядки“, коментира той. Намират препитание в заводите в Тракия икономическа зона, заплатите им не са кой знае колко големи. И когато в магазина цените растат, и в ресторанта се случва същото - налага се да избират едно от двете, обяснява тезата си Дони Иванов.
През годините заведението ползваше какви ли не промоционални хватки. Така например миналата година по това време имаше специален уикенд с оферта: шкембе-чорба с бира за 6 лева или пък 20% отстъпка от сметката при консумация в часовете между 13 и 16 часа в събота и неделя. Самият Дони Иванов влезе в местните новини преди година и половина, като обяви, че всяка сряда ще храни абсолютно безплатно възрастни и нуждаещи се хора от квартала. Още първата сряда приготвили 100 порции, от които били взети едва 30. Получил се обаче заразителен ефект на доброта - много хора от квартала предложили да подпомогнат инициативата с хранителни продукти или пари.
"Трио" има маси и на открито, и на закрито. Снимки от фейсбук страницата на ресторанта.
Цените излетяха
Ръстът на цените всъщност не е спирал през последните години. Мрънкането от страна на клиентите - също. Но те сякаш само регистрираха неудобството, че видиш ли, преди време салата "Цезар" в ресторанта струвала 8 лева, пък после им искали 10 лева. Години наред българите се държаха ирационално - хем се оплакваха от цените по кръчмите, хем не излизаха от тях. В момента въпросната салата е минимум 15 лева, с изгледи да стане и повече. Ръстът на заплатите в частния сектор тази година обаче далеч не е такъв, че да изпревари всеобщото поскъпване на стоки и услуги. И в държавния не е, с изключение на служителите на силовите министерства.
По темата работи и Иван Кирев.
Депутати ядосаха бранша, искат без електронни цигари вътре
Снимки от Getty images
Депутатите от ПП-ДБ разбуниха духовете завчера, като предложиха строги санкции за заведения, които допускат пушене на закрито на всякакви цигари, включително и електронни. В отговор, трите организации на ресторантьори и хотелиери - Българска асоциация на заведенията, Сдружение на заведенията в България и Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация, се заеха да пишат протестни обръщения.
"С огромно възмущение и тревога научихме за вашето предложение, предвиждащо затваряне за 6 месеца на всяко заведение, в което се допуска пушене - дори на електронни цигари. Това е не просто неоправдано крайна мярка - това е пореден удар срещу трудолюбивите хора от туристическия и ресторантьорския бранш, които години наред оцеляват въпреки хаоса, липсата на стабилна икономическа политика и постоянните ви опити за репресивни рестрикции", пишат от трите браншови организации.
"С какво основание вие, които претендирате да сте прогресивни и модерни, нарушавате основни принципи като правото на личен избор и свободна стопанска инициатива? Заведенията не могат за пореден път да бъдат регулативен орган на държавата и да преследват своите клиенти", допълват оттам.
Те обръщат внимание на депутатите, че нито един пушач няма да спре да пуши, защото властта е затворила заведение - той просто ще си купи от магазина и ще остане у дома. Собствениците на тези заведения, техните служители и семействата им пък ще останат без препитание. Говорим за стотици хиляди работещи българи, които държат икономиката на места жива, особено в по-малките населени места.
Туристическият бранш е един от най-пострадалите в последните години, от пандемия до инфлация, административен тормоз и липса на адекватна подкрепа. Вместо стимули вие предлагате наказания, коментират от бранша.
С действията си създавате поредната изкуствена линия на омраза - между пушачи и непушачи, между работещи хора и безразлични администратори, между реалния живот и вашите кабинетни представи за „ред“.
Никой не спори, че здравето е важно. Но здравето на икономиката, на обществения морал и на човешкото достойнство също са важни. Решенията трябва да се търсят с диалог, с експертност, с гъвкавост - не с натиск, забрани и репресии. Призоваваме ви: оттеглете това предложение. Спрете да рушите бранш, който не само дава хляб на хиляди, но и представлява лицето на България пред света, завършват протестното си становище ресторантьори и хотелиери.
Непалци и индийци скандираха на жълтите павета за 9% ДДС
Снимка от БГНЕС/Боян Топчийски
Ресторантьорите са неуморими в битката за връщането на ДДС-то от 20% на 9%. В сряда центърът на столицата беше затворен поне за час заради поредния многолюден протест на бранша. След митингуването и скандирането организаторите палнаха скара и раздаваха безплатно кюфтета и питки на протестиращите.
За участие в протеста дойдоха хора от много градове в страната, сред които Сандански, Хасково Търговище, Пловдив. Имаше и чужденци - работници в хотелиерския бизнес от Непал, Индия, Шри Ланка и държави от бившия Съветски съюз, които гордо разнасяха транспаранти.
Опасенията на бранша са, че с това ДДС и съответно оскъпяването на менюто в ресторанта губим конкурентни предимства пред съседните държави. В Гърция данъкът е 13 на сто, в Румъния - 9 на сто, в Сърбия - 10 на сто, а в Германия - 7 на сто. По думите им, туризмът в България се развива въпреки политиците, а не благодарение на тях.
Хората със заведения са много креативни. Големият протест в столицата беше предшестван от акции по заведения в цялата страна "9 минути тъмнина за 9 процента ДДС". Точно в 21 часа вечерта заведенията гасяха лампите и музиката. Във фейсбук форумите от персонала се хвалеха, че някои клиенти целенасочено резервират места, за да се насладят на шоуто.