Следвайте ни

Правата на потребителя: Колко гаранция имат обувките?

Почти никъде търговците не дават коректна информация съгласно закона

Сдружение Правна сигурност на потребителите и личните им данни направи експеримент - поиска информация относно гаранцията от произволно избрани магазини за обувки. Проучването показа, че почти никъде търговците не дават коректна информация съгласно Закона за защита на потребителите.

Масовият отговор е “обувките имат гаранция 1 или 2 месеца”. Налице е масово въвеждане на потребителите в заблуждение. Законът за защита на потребителите не въвежда разграничение между различни видове стоки, що се отнася до срока на гаранцията. Гаранционният срок по ЗЗП за всички стоки е 2 (две) години. Това произтича от чл. 105, ал. 2 ЗЗП, във връзка с чл. 106 ЗЗП.

В следващите редове ще опитаме да обясним как така е възможно наистина гаранцията на един чифт обувки да бъде 2 години. Има законовата разпоредба, че търговецът отговаря за качеството на стоката за срок от две години. Това практически означава, че продаваните стоки следва да имат такова качество и характеристики, че да служат по предназначение, при нормална употреба, в рамките на определения срок.

За всеки разумен човек би следвало да е ясно, че с официални обувки не се правят планински преходи, а с обувки на висок ток не се тича маратон. Т. е. гаранционната отговорност обвързва търговеца само тогава, когато дадената обувка е използвана по предназначение. По-нататък идва поддръжката на обувките.

Обикновено при покупка търговците поставят в кутиите малки листовки с указания за поддръжка. В най-общия случай обувки не се перат с центрофуга, не се сушат до директни източници на топлина, ако разполагат с мембрани, следва да се мажат с препарати и да се ползват със специални чорапи и пр.

Къде е генералният проблем в случая? Масово вече по магазините, и на търговци, и на потребители, е ясно, че стоките имат гаранция “две години с касовата бележка”. По някаква причина обаче в съзнанието на повечето търговци и потребители обувките остават като изключение.

Ето защо се получава така, че потребител закупува чифт обувки, използва ги по предназначение, поддържа ги според указанията на производителя, на втория месец подметката се разлепва, а оттам нататък или самият потребител не търси правата си или при предявяване на рекламация търговецът отпраща потребителя.

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?