Следвайте ни

Всяка втора компания раздава коледни бонуси

Коледен бонус, но не в размер на 13-а заплата, ще раздава всяка втора от големите компании в Пловдив и София.  Това показва проучване на Adecco България сред 100 български и международни компании от секторите ИТ, аутсорсинг, телекомуникации, финанси, търговия и производство, базирани основно в двата най-големи града. Мениджърите им поясняват, че са ориентирани към поощряване на доброто представяне и предпочитат да плащат бонуси за постигнати резултати, а не за конкретни празници. Вероятно това обяснява и защо великденските бонуси са още по-малко популярни. Срещат се при едва 20% от компаниите, коментират анализаторите.

„Проучването ни показва, че заплатата е най-важният елемент в привличането и задържаните на служители, но далеч не единственият, коментира Константинос Милонас, изпълнителен директор на компанията за България и Гърция. Финансовият пакет на служителите включва както заплата, така и бонуси, ваучери, комисиони. Повече от половината от компаниите предлагат ваучери за храна, обикновено за 60 лв. на месец, което е необлагаемият максимум.  В над 1/3 от компаниите се

дават карти за градски транспорт.

Почти всички големи работодатели плащат мобилните планове и телефони, а в половината от тях се предоставят и служебни лаптопи, като това варира според позициите на служителите. В 2/3 от компаниите се предоставят и служебни автомобили, но за специфични позиции.

Друг тип възнаграждение за служителите е предоставянето на различни услуги, стойността на които може да е изцяло поета от компанията или е с участие на служителите. Такива са например допълнителното здравно осигуряване, което виждаме при почти 100% от компаниите, казват от Adecco България. 

Застраховката живот е по-малко популярна,

а допълнителното пенсионно осигуряване се наблюдава при едва 11% от компаниите. 

В тази група придобивки се включват и отстъпки за закупуване на спортни карти или използване на различни услуги към кафе вериги, ресторанти, книжарници, оптики, банкови услуги и много други. 

През последните няколко години изключително популярни стават политиките на компаниите за поддържане на баланса между личен и професионален живот. Така работодателите целят да привлекат и последните поколения (GenZ), които сега навлизат на пазара на труда и за които е важно да имат чувство за свобода, гъвкавото работно време и работа от разстояние. Например при повече от 80% от компаниите се наблюдава възможност за работа от вкъщи. Въпреки че минималният брой платен отпуск е 20 дни, в поне половината от компаниите се дават допълнителни дни, които са средно 5 на година. Единични са случаите обаче, при които се дава възможност за платен отпуск на рождените дни на служителите. 

Вяра Порязова

Журналист

Вяра Порязова е завършила „Макроикономика” в ПУ. Има 2-годишна специализация по „Икономическа и политическа журналистика” към ФИСН в ПУ и курс към „Европейски стандарти в медиите”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари

Публикувай

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?