Следвайте ни

Връзват всички касови апарати и е-магазини с НАП 

Приходната агенция следи през куриерски фирми дали търговци използват онлайн платформи

Всички касови апарати трябва да бъдат свързани с НАП до края на януари 2020г. Това означава, че търговците имат 80 дни, за да сменят или модернизират фискалните си устройства и да ги свържат директно с приходната агенция.

Причината са промени в Наредба Н - 18, заради слабости в отчитането при издаване на касови бонове. Срокът за влизането им в сила беше отлаган два пъти. „До укриване на данъци се стигаше заради издаването на служебни касови бележки или изобщо неиздаването им. Освен това софтуерът се използваше за отчитане към търговеца, но не и към бюджета. Щетите  за бюджета средногодишно са 300 млн. лв.“, обясни говорителят на НАП Росен Бъчваров по време на семинар в Аграрния университет в Пловдив.

За целта са разработени изцяло нови софтуери, които не позволяват манипулации и обработват информация за количеството, вида и продажната цена на артикула. Те ще управляват всички фискални устройства, ще трябва да съхраняват базата си данни на територията на България или страна член на ЕС. Освен това търговците ще трябва да предоставят информация за начална дата, от която се ползва софтуерът и за преустановяване на ползването му.

Производителят на софтуера трябва да подаде в НАП декларация, че той отговаря на изискванията. При промени във версиите му също ще трябва да се подава декларация. Производителите от своя страна пък се задължават да проверят в сайта на приходната агенция дали техният софтуер е лицензиран. Срокът за подаване на информацията относно използвания от тях софтуер в търговските обекти също се удължава- до 31 март 2020 г.

С нормативния акт търговците са задължени да подменят не само софтуера, но на места и хардуера си, за да може да издават касови бележки с баркод с цел изсветляване на сивия сектор в страната. Със смяната, бележките ще се подават към НАП на интервал от 5 минути, а при съмнение, клиентите ще могат да проверяват дали такъв документ е стигнал до приходната агенция. Към момента търговците подават обобщена информация за месец.

За първи път НАП започва да следи и онлайн търговците. По 150 млн. лв. годишно губи бюджетът от недекларирани приходи вследствие на онлайн търговията, сочи анализ на приходната агенция. Така агенцията ще трябва да разполага с информация за наименованието на електронния магазин, домейна му, кои поддържа сайта, какви стоки предлага и т.н. „Това няма да засегне популярните платформи за публикуване на обяви от физически лица като Olx.bg и bazar.bg, защото те са места, на които хората продават вещите си. Засегнати ще бъдат само тези, които извършват професионална търговия в интернет и не плащат данъци“, обясни Бъчваров. Той допълни още, че приходната агенция следи през куриерски фирми наложените платежи и така виждат кои от потребителите са търговци.

 

 
 
 
 

Яница Марова

Редактор

Яница Марова е завършила славянска филология с полски език. Работила е в Агро ТВ, Европа, BiT и вестник „Монитор“. В екипа на „Марица“ е от април 2019 г.   Още

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?