Психологът Биляна Нечева: И през ваканцията се учи, но чрез преживявания
- 16:00, 13.07.2024
- 17:21, 15.07.2024
- 1054
- 1
След напрегнатите месеци в клас следва и дългата лятна ваканция. Внезапно от натоварения ритъм децата се оказват в другата крайност - 3 свободни месеца, а за по-малките ученици дори 4. Как им се отразява такава промяна? На този и на други важни въпроси отговор дава Биляна Нечева, психолог, психотерапевт, хипнотерапевт и EMDR терапевт с над 10-годишен опит. Заедно с доц. Борис Тилов е създател на Българската асоциация по интермодална психотерапия, която предлага обучения за специалисти.
Вече са малко учениците, които могат да изживеят пълното безгрижие на ваканцията, защото родителите работят, масово нямат свободни баби и дядовци и се прибягва до услугите на частни занимални.
По-свободни са тийнейджърите. Липсата на ангажименти в ежедневието им толкова дълго време обаче при тях обикновено води до по-трудно връщане в клас през септември. По-трудно се адаптират, защото губят навици и вече изградена отговорност.
Според Биляна Нечева трябва да има баланс:
Както ние, когато работим цяла година, в даден момент имаме нужда да презаредим, така и децата имат нужда от период, в който да починат от учебния процес.
За съжаление, голяма част от тях не получават активна почивка”.
Според психотерапевта родителите са в двете крайности. Едните оставят децата на пълната свобода, която предполага ваканцията. Другите ежедневно ги карат да учат и пишат, да четат задължителните книги и т.н. „По-добре е детето да прочете една книга съвестно, с интерес, отколкото десет по диагонал, без да вникне в тях. Четенето също се възпитава. Ние самите трябва да дадем пример и за това. Всичко, което изискваме от децата, но ние не го правим, е малко лицемерно от наша страна”, заявява Биляна.
Комуникацията е в основата на отношенията ни с децата
Биляна вярва, че е важно да възпитаме отговорност в децата, като има даваме избор - така, че те да имат чувството, че са избрали поне от две възможности. И да избягваме крайностите! „За да се чувстват добре през лятото и ако искаме да отгледаме зрели личности със собствено мнение, нека ги попитаме какво искат да правят през ваканцията, да чуем мнението им, а не да налагаме своето. Т.е. не да им се казва и през лятото какво трябва да правят, защото това го слушат от септември до юни. Не е задължително напълно да приемем техните условия, но да седнем да преговаряме и да стигнем до консенсус. Така даваме много на децата. От една страна - показваме, че тяхното мнение е важно за нас. От друга - че не е градивно цял ден да са пред телефона или компютъра.
Нека да включим нещо друго: спорт, летни активности. Да има и малко интелектуална работа, защото мозъкът е мускул и ако не го тренираме, няма да се развива. И след това - занимания по интереси - нещо, което им липсва през учебната година”, категорична е тя. И добавя с усмивка: „Да се върнем в нашето детство: ние какво правехме? Играехме, и то много, и измисляхме сами забавленията си: организирахме концерти, модни дефилета, спортни двубои и какво ли още не”.
Ако искате детето ви да чете, има различни кръжоци, групи, ателиета един или два пъти в седмица. Други пък предлагат занимания по рисуване, пеене, свирене на даден инструмент, роботика, изработване на изделия от различни материали.
Психологът е убеден, че ако децата ни са малки, ние, родителите, дори на балкана или на морето, можем да измислим как да учат български, математика и т.н. Не е нужно да е чрез натиск. За да не се надига съпротива у децата, трябва да се търсят по-нестандартни начини. И те имат право, също като възрастните, да починат - да имат време и за игри на телефона, и за излизане с приятели. Но трябва да са ангажирани, да се чувстват полезни.
С какво да ангажираме по-затворените и по-агресивните
За затворените и срамежливи деца, които не желаят особено да излизат навън през лятото и затова наблягат на електронните устройства, психотерапевтът препоръчва да посещават курс, ателие, кръжок, група по интереси, където да общуват с други деца, да се отпуснат. „Важно е да се впишат, да усетят принадлежността и приемането. Другият вариант е индивидуални занимания, в които да дадат всичко от себе си и да повишат самооценката. Трябва да се търси откъде идва затвореността - от характера на детето или е вследствие от нещо, след което да се избере подходящото занимание. Това е по-важно от математика и български през лятото”, убедена е тя.
За по-агресивните деца препоръчва уроци по шах, спорт, защото той учи на дисциплина, или бойни изкуства, чрез които да изразходят енергията, която таят в себе си.
Как да мотивираме тийнейджърите да вършат нещо и да не лягат посред нощ?
Тийнейджърите имат нужда от повече сън - рядко хората осъзнават това. Нека ги оставим през лятото да си поспиват! Но когато едно дете иска да бъде голямо, има и задължения. Всичко, което е в неговите възможности, може да му се възложи като ангажимент, за да не си губи отговорността. Важно е задачите да не се поставят като нареждания, а като молба, защото всяка заповед събужда у тийнейджъра съпротива.
Ако искаме да се почувстват като по-големи, трябва да им дадем пространството за това. Няма как да им начертаем графика от сутринта до вечерта и да искаме след това да проявяват инициативност.
Те трябва да имат право на избор, да вземат сами решения, а не всичко да им е предначертано предварително. Чрез молба, уважение на личността им може да се постигнат повече неща, отколкото чрез заповеди”, споделя псохотерапевтът. И добавя: „През лятото тези, които имат интерес към електронни игри, могат например да се включат в курс за създаване на приложения, т.е. да мислим какви са интересите им и да им намерим активности в дадената област. Пловдив предлага много възможности”.
Вместо зубрене - учене чрез игра и преживяване
Не бива да бягаме от своята отговорност и да я прехвърляме към някого друг. Всички работим и сме заети, но е важно да намираме време, което да прекарваме заедно с децата, да играем игри, да общуваме и т.н.
Именно ние, родителите, можем да направим така, че децата ни през лятото да учат чрез преживявания. Да учат география, история, литература и т.н., като ги заведем на интересни места в Пловдив, в близките градове, да отидем на пикник, на който детето да приготви нещо, на лятно кино. Има много места, които не изискват средства и са под носа ни, но ние не сме ги посетили. А децата могат да научат толкова неща именно чрез преживявания през лятото!
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.
