Давид Леви: Всички религии искат мир, но човешките страсти водят до войни и страдание
- 17:55, 17.04.2025
- 10:06, 19.04.2025
- 749
- 0
Светът се дели на добри и лоши хора. При добрите няма разделение, вражда или омраза. Лошите се делят на религии, нации, раси, цветове на кожата, градове, а понякога дори и квартали или улици, за да си намират поводи за сблъсъци, споделя международният анализатор Давид Леви.
Една от най-важните молитви в еврейската религия звучи така: У осе шалом бе меромав, у осе шалом алену ве ал кол исраел, ве имру амен! В превод: ТОЙ създава мир в небесата, ТОЙ ще въздаде мир на нас и на цял Израел! Кажете Амин ! Бих добавил личната си молитва за мир (шалом) в целият свят базиран на взаимно зачитане и уважение между хората, допълва Леви.
Г-н Леви, много пъти сме беседвали с вас, но винаги на политическа тема. В тази наш разговор бих искала да отразим нещо много свято – религията, вярата в Бог! В момента еврейския народ отбеляза Песах.
– Бихте ли ни разказали за този празник. От кога датира, кои са най-важните догми и традиции на Песах?
-Песах е един от най-важните празници в еврейския календар. Отбелязва се изхода на еврейския народ от египетско робство преди точно 3 333 години. Предвождани от Моисей, евреите бягат от Египет и от робството, след поредица от 10 удара, които Бог нанася на Египет, следват още чудеса, като разцепването на Червено море и Огнената колона, преди да започне 40 годишното обикаляне из пустинята. Чудесата продължават и по време на това дълго пътуване към свободата в Обетованата (Обещаната) земя. Най-голямото от тях е срещата на Моисей с Бог на върха на планината Синай и получаването на 10 божи заповеди.
Песах се смята за събитие формиращо еврейската нация и религия.
– Кои са най-характерните правила по време на празника? Има ли специална подготовка?
-Това е един от празниците с най-сложна подготовка. Преди празника трябва да се почисти къщата от всякакви следи от Хамец. Това са следи от хляб, бира и всички други продукти, в процеса на които има ферментация или набухване. Традиционно, преди началото на празника, дома се проверява за трохи от хляб с гъше перо. Остатъците от тези трохи се изгарят. През седемте дни на празника се яде само безквасен хляб – маца, зеленчуци и месо и млечни продукти, естествено разделно. Безквасният хляб, според традицията е заради бързото бягство от робството, без достатъчно време за подготовка и изпичане на хляб. В пустинята, евреите смесвали брашно и вода и ги изпичали на пясъка. В духовно отношение Мацата, наричана още хляб на бедността или хляб на скромността и символизира опасността от възгордяване. През седемте дни на празника всички, богати и бедни, консумират еднакъв, безвкусен хляб – Маца.
– Кое е най-характерното за празника? Какво се слага на масата?
-Празничната вечеря за Песах се нарича Седер(ред) и протича по сценарий, който се нарича Агада (разказ). Церемонията, традиционно се води от най-възрастния член на семейството. Има 15 стъпки или етапа на тази вечеря, като истинската вечеря е едва 11 тата стъпка. Преди и след тази най-вкусна стъпка се четат текстове от Агада и се извършват ритуали, символични за историята на Изхода.
На масата се слагат:
Маца, купа със солена вода – символ на сълзите на предците ни по време на робството, чиния с 6 елемента :
Зроа – пилешки или агнешко месо на кокал – символ на жертвеното животно, с кръвта на което са белязани вратите на еврейските домове по време на десетият удар срещу Египет;
Харосет – настъргана ябълка с мед или паста от фурми – символ на хоросана използван от предците ни за строителство в Египет;
Хазерет – Горчив зеленчук (маруля или друг листен горчив зеленчук)
Марор – Горчив зеленчук (маруля или друг листен горчив зеленчук) – повторението не е грешка. И в двата случая символизира горчивината на робството.
Бейца – твърдо сварено яйце – символизира кръговрата на живота;
Карпас – не-горчив зеленчук (магданоз, пресен лук или варен картоф), който се топи в солената вода и символизира надеждата за обновление.
Всички тези неща се ядат в определен ред и със съответните благословии и молитви.
Друго задължително условие на тази вечеря е да се пият поне 4 чаши вино (децата пият гроздов сок) в точно определени от разказа моменти.
Има и още други, не-толкова важни действия, с които не бих искал да ви отегчавам.
– Какво е позволено да се прави и какво е забранено по време на Песах?
-Първият и последният ден на Песах са „пълни“ празници, а между тях (с изключение на съботата) са „полу“ празници. На тях е позволено да се върши работа и да се пали огън. Това е времето, в което религиозните евреи могат да излизат на екскурзии, пикници и всякакви други дейности свързани с пътуване. През целия период на празника е забранено да се яде Хамец.
– Как обяснявате на децата и младото поколение за празника и изобщо за традициите ви?
-Децата и младите хора имат огромно значение за този празник. Празничната церемония започва с въпрос от дете или младеж: „Какво е по-различно тази вечер?“ Предаването на легендада от поколение на поколение има критична роля за запазване на традициите на празника, които са многобройни и най-разнообразни, но общият знаменател е правене на всичко по начин , който се различава от обикновените или другите празнични вечери. Това се прави за да се демонстрира пред младите различността и важността на този празник и да се провокират да задават въпроси за неговото естество и история.
– По еднакъв начин ли празнуват Пасех евреите по цял свят, или си имат своите особеност в различните краища на земното кълбо?
-Естествено, различните еврейски общности по света са развили някои специфики при отбелязването на празника, най-вече в традиционните ястия. Немските евреи, например не сядат на празничната трапеза без Гефилтефиш (сладки кюфтета от шаран). Испанските евреи предпочитат по-пикантни или даже направо люти ястия. Промените продължават и в днешно време и са повлияни от различни исторически събития. Например през последните две чествания на празника, след 7.10.23 , започна да се оформя нова традиция, да се оставя свободно място на празничната маса за отвлечените или жертвите от терористичното клане на седми октомври.
– Конкретно във вашето семейство как отбелязвате Песах?
Спецификата на ястията на българските евреи включва ястието Фритикас Ди Праса – кюфтенца от прас и кайма, майстор в приготвянето им е съпругата ми Силви и любимите ми бурмоликос – пържени кюфтенца от накисната маца, разбита с яйца. Не пропускам да ги приготвя поне няколко пъти по време на едноседмичния празник и много се старая, но се съмнявам, че ще постигна съвършенството на тези специални бухтички, когато ги приготвят майка ми или сестра ми. Хапват се солени или със сладко или мед.
– Исках този разговор да мине без политика, но явно ми е професионална деформация. Преди броени дни приключи свещеният месец за мюсюлманите Рамазан, те отпразнуваха Байрама. В момента е Страстната седмица при християните и сме в очакване на най-светлия празник за християните Великия Ден – Воскресение Христово. Евреите сте също в Пасха. Защо при тези светли празници продължават войните? Нямат ли страх от Бога, тези, които ги правят?
-Войните, през цялата човешка история са по три основни причини: войни за територия, войни, продиктувани от его и такива в резултат на грешно и изкривено разбиране за вярата или религиозни войни.
И трите основни, монотеистични религии пропагандират идеята за мир. Мир между човек и Бог и мир между хората. Грешното тълкуване или човешките страсти водят до войни и страдание, но нека не се задълбочаваме в политика. Все пак е празник!
Светът се дели на добри и лоши хора. При добрите няма разделение, вражда или омраза. Лошите се делят на религии, нации, раси, цветове на кожата, градове, а понякога дори и квартали или улици, за да си намират поводи за сблъсъци.
– И в края на нашето интервю: какво ще пожелаете на всички наши читатели, независимо от тяхната религия? Как ще прозвучи това пожелание на иврит?
-Една от най-важните молитви в еврейската религия звъчи така: У осе шалом бе меромав, у осе шалом алену ве ал кол исраел, ве имру амен!
В превод: ТОЙ създава мир в небесата, ТОЙ ще въздаде мир на нас и на цял Израел! Кажете Амин!
Аз бих добавил личната си молитва за мир (шалом) в целият свят базиран на взаимно зачитане и уважение между хората.