Рейсовете като фурни, 40% карат без климатици: Превозвачите: Развалят се, не смогваме
Общината заплашва да къса договори, ако морът продължава
- 07:45, 13.06.2024
- 07:53, 13.06.2024
- 4608
- 0
Градският транспорт в Пловдив се превърна в сауна, където заради непоносимата жега вече има няколко случая на припаднали пътници и закани за линч на шофьорите.
Голяма част от общо 220-те рейса, които трябва да обслужват 29-те линии, карат през просото - без включени климатици и с отворени прозорци. В най-горещите часове вътре усещането е като в пещ, жалват се пасажерите.
„При последната проверка са засечени около 40% автобуси без работещи климатици. При второ и трето нарушение наказваме и превозвачите започнаха да взимат мерки. Но ако тази практика продължава, ще се стигне до прекратяване на договори и ще се търсят други превозвачи”, заяви за „Марица” Георги Стоилов, директор на ОП „Организация и контрол на транспорта”, ядосан на безплодните усилия. При 38 градуса навън се пържим в рейсове по линии №26, 29, 4, 9, 15 , 116, 36 и всички останали, ако нямаме късмет да се качим на охладен автобус.
Дори и по маршрутите на отличниците - фирмите „Автобусни превози” и „Меритранс” на Петко Ангелов, които се считат за най-редовни, се случва да попаднеш в гореща фурна, претъпкана с пътници, особено в пиковите часове. Жълтите автобуси на „Автотранс - Чолаков” на Димитър Чолаков, пуснати по линия №7, бяха посрещнати от пловдивчани с големи адмирации, след като фирмата пое маршрута от „Хеброс бус” на Веселин Дошков. Рейсовете на "Хеброс бус" пристигаха на спирката след 30 минути чакане, а често и след един час. Сега минават през 10-15 минути.
Но когато температурите тръгнаха рязко нагоре и ще надхвърлят 40 градуса, се оказа, че комфортната и редовна „седмица” върви с отворени на една трета прозорци - четири на брой, в резултат на което слизаш от рейса смазан. Според данните на ОП ОКТ обаче по трите линии на „Хеброс бус” са установени най-малко рейсове с неработещи климатици - само три.
Според пътници положението никога не е било толкова драматично, въпреки многократните предупреждения към превозвачите от Община Пловдив и ОП „Организация и контрол на транспорта”, проверки и санкции.
„Ситуацията е под всякаква критика - разгневена е и зам.-кметицата по транспорта Савина Петкова. - Започнали сме да предупреждаваме превозвачите, че по договор са задължени да имат работещи климатици и че ще правим проверки. Те са ни отговорили, че няма да има проблем, и въпреки това проблем има без изключение при всички транспортни фирми, включително и на Петко Ангелов, който има изпълнение на курсовете почти на 100% и няма констатирани нарушения, като препродажба на билети или грубо отношение към пътници. Правим протоколи, налагаме санкции, превозвачите обещават, че до една седмица ще поправят климатиците, но седмицата минава и пак същото. В най-крайния случай можем да пристъпим към прекратяване на договорни отношения", заяви Савина Петкова. На прицела пак е "Хеброс бус".
Глобата за неработещ климатик е 300 лева. Няма как тя да стане 3000 лева, за да стресне фирмите, защото е заложена в договорите. Навремето 29-те линии бяха групирани в три пакета, с цел да се проведат процедурите за обществени поръчки и да няма монопол. В резултат, в различни години бяха сключени три договора за по десет години с три консорциума, в които участват едни и същи превозвачи.
Климатици трябва да имат всички автобуси без изключение. Разликата е в условията. В по-старите договори от 2016 г. и 2018 г. е регламентирано, че климатиците трябва да се пускат при външна температура над 28 градуса по официални данни на НИМХ. Според договора от 2021 г. температурата в салоните на автобусите целогодишно трябва да е между 18 и 25 градуса, така че винаги да се осигуряват нормални условия за пътниците. В много от новите автобуси климатиците се регулират автоматично - при 25 градуса се включват, а при 18 градуса се изключват сами, без намеса на шофьорите.
За жегата в градския транспорт пътниците могат да алармират на телефона на ОП ОКТ 032/622-550 в работно време през седмицата, с надеждата един ден да намерим прохлада в автобусите. Стига да не е през зимата.
Превозвачите : Развалят се, не смогваме да ги сменяме и ремонтираме
Само в 6 автобуса от общо 70 в момента не работят охладителните системи, каза вчера Костадин Тотков, организатор на движение във фирма „Автобусни превози”, която се счита за най-перфектна с изпълнение на разписанията.
„Чакаме да дойдат компресори и радиатори и до няколко дни ще ремонтираме климатиците. Но в процеса на работа не може да не се развали какъвто и да било механизъм, дори и да е най-съвършен, защото се износва. И в градския транспорт в София има неработещи климатици”, отби атаките на пътници Тотков, който е работил в градския транспорт и в годините, когато нямахме и представа за климатици. На някои манове, в които не се осигурява достатъчно хлад, допълнително се поставят климатици.
Ветеранът в бранша разказа, че бяха доставили осем автобуса "Ман", на които във фирма в Бургас са монтирали охладителни системи. Един климатик е с цена около 15 000 лв., първите бяха по 20 000. "Нашите автобуси, например по линия № 1, вървят на всеки 10 минути. Стриктно изпълняваме разписанията, но всеки механизъм може в някой момент да излезе от строя", брани честта на фирмата Тотков.
Инж. Димитър Чолаков, управител на фирма „Автотранс Чолаков”, обясни, че на климатичната система в жълтите автобуси се прави профилактика, и допълва, че понякога шофьорите не включват климатици, защото се разболявали, въпреки разпоредбите.
От фирмите обясняват, че се случва устройствата да се развалят и минава време, докато поръчат части, защото всички автобуси са внос. Охлаждането става по-бавно, тъй като вратите се отварят на всяка спирка. Някои шофьори пък не се сещат, че фреонът е свършил и трябва да се зареди.
"Във всички сезони има случаи, когато пътници припадат. Помагаме, викаме линейка и да не забравяме, че не е задължително причината да са горещините. Може да имат заболявания", разсъждават шофьори.