Следвайте ни

3+3 предизвикателства пред новия кмет в образованието

Да осигури места за всички хлапета в детските градини, да реши проблема с училищата, които делят обща сграда, и да проведе политиките за преминаване на едносменен режим във всички около 60 учебни заведения в Пловдив. Тези 3 основни предизвикателства стоят пред местната власт, която избираме тази неделя. Плюс още три. Да открие как да пресече хитруването със смяната на адресните регистрации, което обезсмисля до голяма степен електронната система за централизиран прием в детските градини и в първи клас. Да прояви последователност - не само в налагането на дуалното обучение и дигитализацията. И да държи настрани политиката от директорските конкурси.

Проблемът с недостига на местата в учебните заведения за най-малките доведе тази есен до решение на Общинския съвет за промяна в Наредбата за прием и градините вече могат да приемат до 30 малчугани в група - където има чакащи и условията позволяват. В началото на 2019 г. лимитът при 3-годишните бе 22 деца, но бе завишен през май на 28. Новата ситуация създава трудности на педагозите, намалява възможността да се работи индивидуално, което е  предпоставка за понижаване на качеството.

Училищната мрежа също има нужда от повече въздух - особено учебните заведения, които делят обща сграда. И от бази за спорт.

Под един покрив са Математическата гимназия и ОУ „Драган Манчов”, Хуманитарната и ОУ „Княз Александър I”, ПГТ „Проф. Асен Златаров” и ПГСТ „Пеньо Пенев”. А пред 26 училища на две смени, особено пред най-желаните, стои предизвикателството да преминат на едносменен режим в следващите 9 г. Общината вече изработи план по искане на МОН. В него е разписано свиване на приема с по една паралелка на година в пренаселените учебни заведения, за да може постепенно да се редуцира броят на децата, да се осигури по-добра среда, по-високо качество на обучение, а в начален курс - и целодневна форма за всички ученици. Разчетите към момента са, че ако държавата отпусне финансиране, Пловдив ще има нужда от 50 млн. лв. за нови сгради, като приоритет ще е решаването на проблема на Математическата и Хуманитарната гимназия.

За голяма част от учебните заведения - детски градини, начални и основни училища, регулацията може да се постигне и по още един начин. По-равномерно разпределяне в училищната мрежа ще има, ако местната власт намери начин да противодейства на практиката, с която родителите заобикалят електронната система, и се стига до пренаселени училища и други с цели празни крила. Хитруването се състои в смяна на адресната регистрация в общинския отдел ГРАО, като там се вписва фиктивно постоянен или настоящ адрес в района на желаното школо, така че да се получи максимумът точки. Засега не сработва въвеждането на национално ниво на допълнителния критерий за 3 г. уседналост - това само накара родителите да сменят адреса по-рано. Практиката продължава да е масова, тъй като няма никакъв контрол дали детето наистина живее на този адрес, няма разписани санкции при такова хитруване, както и мерки за некоректно подадени данни в регистрите на ГРАО. Освен всичко останало, това води и до трудно планиране на общинските политики, тъй като не е ясно в определен момент дали регистрираните деца наистина живеят тук и колко са точно, за да се съобразят потребностите в аванс, когато се правят разчетите за прием в градина и първи клас.

Каквото и да разпише като мярка бъдещата местна управа, има и още нещо много важно - да прояви последователност. Пловдив вече има доста примери за провали в това. Уж всички бяха солидарни с нуждата от нова Математическа гимназия, в годините бе изградено лоби, което аха да издейства политическа воля, а защо не и пари. И изведнъж се оказа, че докато десетилетия е работено за това, местната власт е отредила тихомълком осигурения терен за школото за зелена площ.

И за проблема на Хуманитарната съвсем скоро градската управа отсече, че няма да се строи в двора. Сега лансира проект за нова сграда там на мястото на стара, която да се бутне.

Съвсем пресен е примерът и по отношение на плана за преминаване към едносменен режим и неговото (не)изпълнение. След вълнения в Хуманитарната и Лиляната местната власт „помилва” двете училища да не свиват приема след 7. клас тази година, а от следващата. И докато това е оправдано в гимназии с профилирани паралелки и високо качество на обучение, тази логика липсваше при отпускането на допълнителна паралелка първолаци на ОУ „Драган Манчов”. Освен че е в обща сграда с МГ, в район „Западен” има още 2 учебни заведения със сравнимо ниво на подготовка, които биха могли да поемат децата. От общината се оправдаха с родителския натиск. Но това само може да подкладе нов, а двойният аршин - напрежение и в учителската гилдия.

Елица Кандева

Редактор-репортер екип „общество“

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?