Добрите практики на фокус: Пловдивски учители спечелиха и трите приза на гилдията
- 12:25, 21.04.2025
- 12:29, 21.04.2025
- 2804
- 0
Пловдивски учители спечелиха всичките три награди от вота на гилдията в четвъртото издание на конкурса „Добрите практики на фокус“, който тази година търси най-добрите примери от класните стаи за изграждане на социални умения и емоционална интелигентност. От всички предложения от учители от цялата страна организаторите от платформата prepodavame.bg и фондация „Заедно в час“ номинираха 75. След вота на публиката предстои жури да определи и своите призьори на 23 април.
Пловдивското СУ „Любен Каравелов“ е с двама фаворити от гласуването на професионалната общност. Георги Стоев печели с проведеното проктно базирано обучение „Следвоенно възстановяване на Газа“. В хода на реализацията му ученици проектираха подземен град в Газа – с домове под защитни куполи със слънчеви батерии, вентилация и пътища за евакуация. Създадоха чрез електронна игра виртуален 3D модел на бъдещо училище, в което не просто да бъде възстановен образователния процес след края на войната, а децата да получават помощ за психическите травми и да намират спокойствие – в ботаническата градина, басейна или залите за арттерапия. Предлагаха решения как да се възстанови енергетиката и да се реши проблемът с глада.
Общо около 70 ученици от 8. до 11 клас участваха в проекта в рамките на инициативата „Глобално училище“ към Българската платформа за международно развитие. Концептуалната ученическа инициатива ги предизвика да направят проучване на настоящата ситуация в конфликтния район, да я анализират и да предложат решения за справяне в 7 области – градска среда, земеделие, образование и култура, енергетика, здравеопазване, екология и иновации. Учениците, разделени в екипи според интересите си, действали като 7 министерства за следвоенно възстановяване – с помощта на 10 ментори измежду своите учители, но и с подкрепа от трима външни: елинженер, педиатър и учител по изкуства.
Целта е да се научат да работят в група, да анализират и да предлагат решения, но и да развият емпатия, казва учителят по математика и автор на идеята Георги Стоев. В началото темата била много чужда за тийнейджърите, а някои дори не знаели, че в Газа се води война. Първи учениците от екип „Здравеопазване“ се стъписали от данните за жертвите и пострадалите и си дали сметка какво наистина преживяват връстниците им в далечната държава.
Учителят по природни науки Станислав Джапаров също е сред призьорите от вота на публиката с проектно базираното обучение „Опознай животните, за да ги обикнеш“. По него деветокласници от СУ „Любен Каравелов“ и музейни работници създадоха 400 QR кода, който „съживяват“ експонатите на бозайници и птици в Природонаучния музей. Интердисциплинарният проект урок обединява учебните предмети биология, география, български език, английски език, информационни технологии. Станислав Джапаров предизвикал учениците в рамките на един учебен срок да създадат информационни бюлетини на български и английски език със снимки, които да са достъпни с QR код.
Задачата поставя в нова среда учиниците, а проектът има обществено значение. Гради умения за работа в екип, разрешаване на конфликти, организиране на времето.
Приз от гилдията заслужи и Павлина Тотова от СУ „Христо Смирненски“ в Брезово с проекта си „Един за всички – всички за един“. По него 44 третокласници от две училища в Брезово и Русе, се учат да бъдат приятели, без да са се срещали. Целта е да изградят умения за общуване и емоционална интелигентност .
Децата, които са от различни етноси, първо се представили едни на други в онлайн среща „Кой съм аз?“.
В игра „И аз също!“ учениците във всеки от двата класа търсили общите неща помежду си. Тя се играе по подобие на „Пускам, пускам кърпа“ - в кръг, но с един стол по-малко. Едно дете казва нещо за себе си. Който познае това качество и в своя характер, възкликва: „И аз също!“.
Учениците се опознавали и чрез създаване на календар на живота с важни за тях събития всеки месец. Тренирали и емоционална интелигентност, отигравайки проблемни ситуации в 4 стъпки: „Почувствах се…, …когато…, …защото…, …искам…“. По този начин се учат да изразяват чувствата си без обвинения.
В писма по имейла всеки описал приятел от другия град в акция „Единственият начин да имаш приятел е да бъдеш приятел“.
Третокласниците преминали тренинг в 7 стъпки за представяне на себе си - как да се присъединят към разговор, да слушат активно, да поддържат разговор и да го приключват, как да правят и приемат комплименти.
Разпознавали чувствата си по карта на емоциите, чели приказки за приятелството, направили пътуващо албумче, а в кутия на спомените пуснали листчета - кой как иска да бъде запомнен.
Награждаването е на 26 април на форум „Добрите практики на фокус“ в София, където ще бъдат връчени и отличията на журито. Конференцията събира над 500 учители и директори, за да споделят вдъхновяващи примери и да участват в майсторски класове по различни теми. Вестник „Марица“ е медиен партньор“.