По проект на гимназисти: Зверове и птици оживяват с 400 QR кода в Природонаучния музей
- 11:45, 16.04.2025
- 16:26, 16.04.2025
- Елица Кандева
- 522
- 0
Когато разглеждат експонатите на бозайници и птици в Природонаучния музей, посетителите вече могат да ги „съживят“ - с 400 QR кода. Деветокласници от пловдивското СУ „Любен Каравелов“ ги създадоха заедно с музейните работници в рамките на интердисциплинарен урок, който обединява учебните предмети биология, география, български език, английски език, информационни технологии.
Инициативата за проекта „Опознай животните, за да ги обикнеш“ е на учителя по природни науки Станислав Джапаров. Той предизвикал учениците в рамките на един учебен срок да създадат информационни бюлетини на български и английски език със снимки, които да са достъпни с QR код.
Начинанието е сред 15-те добри примери от класните стаи в Пловдивска област, които са сред 75-те най-добри учителски практики в страната. Победителите ще бъдат обявени на форума "Добрите практики на фокус" на 26 април в София. Той се организира от платформата prepodavame.bg и фондация "Заедно в час", а в. "Марица" е медиен партньор.
Проектно базираното обучение е основен подход в СУ "Любен Каравелов". По проекта за Природонаучния музей учениците работили в малки групи, чиито лидери сами излъчили, както и един отговорник на класа.
Освен че ги поставя в нова среда, проектът има обществено значение. Гради умения за работа в екип, разрешаване на конфликти, организиране на времето.
СУ „Любен Каравелов“ попада сред 75-те най-добри учителски практики в страната с още свои начинания. Както „Марица“ разказа, едно от тях е вдъхновено от учителя по математика с диплома на архитект - Георги Стоев. Той предизвика своите ученици да предложат решения за следвоенното възстановяване на Ивицата Газа - след като анализират конфликта, обобщят резултатите от него и потърсят решения за архитектурата, образованието, социалните въпроси и други аспекти от преодоляването на последиците от войната. Така едновременно се гради гражданска позиция и се създават умения за изследване, анализ, обединяване около общи предложения за изход - ценни умения за младежите, които в бъдеще ще управляват мира и кризите.
Третият проект на СУ „Любен Каравелов“ сред 15-те пловдивски от 75-те най-добри в страната е „Изгубени в двора“. В него Габриела Георгиева организира игра за търсене на съкровища в училищния двор с цел адаптация на петокласниците към промяната в школската среда в прогимназиален етап. Те влизат в ролите на лидер, архивист, пазител на знанието, пазител на времето, следотърсач и навигатор, докато отборите дирят цветни листчета, скрити на различни места. Подобряват се работата в екип, ангажираността и чувството за значимост.