Архитект Иван Шишков: Голямата грешка е, че вкараха всички тирове в пътя, убил Сияна
- 10:15, 10.04.2025
- 23:20, 10.04.2025
- 5033
- 0
-
България се нуждае от още 1000 километра магистрали, решението са концесии
-
Как да очакваме наказание за истинските виновници, като още няма осъден за трагедията до Своге
-
Отказах да затворя Ботевград - Мездра и заради липса на проверка на обхода през Плевен
- Архитект Шишков, ясно е от години, че нямаме свестни пътища. Но въпросът е защо? И защо се сещаме при трагедии като с малката Сияна?
- Не се сещаме само тогава, но, за съжаление, трагедии като тази ни карат да говорим по-активно за проблемите на пътищата. Уви, най-големият от тях е точно загубата на човешки животи. Конкретно този случай със Сияна има предистория. Всичко започна отпреди 1,5-2 години - малко след като вече не бях министър. Затворен беше за движение участъкът от Мездра до Ботевград и така пренасочен трафикът на тирове от Видин към София. Те минават точно по този път, на който загина момичето.
Там карат и всички тирове от Дунав мост 1 край Русе, които пътуват към столицата или към Кулата. Няма нормален път, който да издържи на подобно натоварване. Нито е магистрала, нито е бил проектиран за толкова тирове. Малцина знаят, но като министър отказах за затворя Ботевград - Мездра точно защото нямаше готовност за бързото му завършване, а липсваше обходен път за камионите. За капак, не бяха направени някои неща по проекта, предвиждаше се едно глупаво кръгово. Но това са допълнителни фактори. Идеята беше всички тези пречки да бъдат премахнати, така че отсечката Ботевград - Мездра да бъде завършена за 10 месеца. И това го съгласувах с превозвачите. Но малко след като вече не бях министър, решиха да затворят пътя. И така до ден днешен, с малки изключения.
- Уж ще го отварят юни, но само едното платно. И не ми се мисли какво ще е от тирове!
- Не знам мотивите им. Но явно не са били готови със строежа на новия път и това категорично, повтарям, категорично, влияе на обходния, който включва въпросния участък край Плевен. Не знам дали след мен е правено изследване на пътя. Напълно възможно е преди две години да е бил добър. Но това са две години на ужасно натоварване, на практика събрахме там почти всички тирове, пътуващи от север на юг. С изключение на тези, които вървят от Русе към Турция. И всичко това опира до едно - липсата на магистрали. Ако имахме, затварянето на един път нямаше да е проблем.
- И големият въпрос - защо от 1974 година до днес не може да завършим "Хемус"?
- Абсолютно престъпление. Аз съм коментирал детайлно проблема при всеки един непостроен път. Но политически ме атакуваха - защо тогава като министър нищо не съм правил за "Хемус". А аз политически не говоря. Тези хора дори не са разбрали, че нашият кабинет одобри ПУП за единия лот. Не разбраха политиците и предложението ми как да узаконим абсолютно незаконното строителство на четвърти лот - т.е. превръщаме техническия проблем в политическо говорене. Точно по мое време одобрихме 70 километра от магистралата Русе - Бяла, който вече се строи. Но и това е тотално закъсняло.
- Там е друга прочута отсечка на смъртта..
- Така е. Но толкова години никой дори не говореше от нуждата на този път. Никой преди мен не повдигна и темата за тунел под Петрохан. Абсолютно задължителен! Вижте, големият проблем на пътищата ни е липсата на свързаност между севера и юга. Затова е нужна и магистрала Русе - Маказа, и "Черно море". И всичко това рефлектира върху пътя, взел живота на Сияна, а и на други жертви.
- По време на репортаж на телевизиите за Сияна от мястото ми става лошо! Ами за една минута отзад минават 20 тира! То ще е чудо да не стане нещо в тази теснотия!
- Преди половин година трябваше да ходя в Плевен и заобиколих през Ловеч. То е непроходимо, нещо страшно! Вижте, България няма една построена магистрала - от начало до край. Ще кажете "Тракия", но тя вече е тясна в участъка от София до разклонението към Свиленград, т.е. трябва да бъде разширена.
- Е, и "Марица" е напълно завършена, но там са стотина километра...
- Ще прозвучи стряскащо, но България има нужда още от около 1000 километра магистрали. Само така ще имаме нормална свързаност. И няма при всяко затваряне на път да подлагаме обходния на това ненормално натоварване.
- От цялата работа излиза, че ще заметат проблема, като вземат главата на шефа на АПИ - Плевен и някоя друга дребна риба.
- Дайте да не забравяме трагедията край Своге. Там си заминаха 20 души! И беше очевидно и доказано, че пътят не е ремонтиран по стандарта. И какво стана? Строителният министър си подаде оставката. После го върнаха като заместник-министър. Делото го връщаха и почваха... Седма година вече. И нещо промени ли се по начина на ремонтиране? Когато излязох публично и показах, че от магистралите ни липсва асфалт, политици ми скочиха, че не меря правилно. Това е абсурд! Човек с трети клас може да го премери с рулетка.
- Е, как ще направим още 1000 километра, като от падането на Живков насам сме построили няма и стотина на "Хемус"?
- Може. Но трябва да я има волята някой да проектира в следващите две години всички нужни магистрали. А там, където има одобрен проект, да се работи. И като завърши всичко, да се сметне колко пари ще трябват на километър. Защото и при единия участък от споменатия път Русе - Бяла се работи по обратната схема - бързат да се вземат едни пари в аванс, а после се проектира.
- Нормално ли е там да искат 60 милиона на километър строителите?
- Най-вероятно - не! Но за да кажем, трябва да видим готовия проект. А то няма такъв. Същото е и при АМ "Хемус" - там е най-видният проблем. Започнато е без планове, с инхаус, усвоени са едни огромни аванси. А другото е още по-страшно, че дори не говорим за него. За липсващите магистрали. За Русе - Маказа, за тунел под Петрохан, който ще е най-бързият път от Видин до Кулата. Също магистрала "Рила", която ще свърже АМ "Хемус", АМ "Тракия", минава край Ихтиман и Самоков, Дупница, та до "Струма". Реално ще бъде един обходен път на София, който ще съкращава километри. Ами, дайте го да се строи на концесия. Който иска - ще плаща!
Споменах за АМ "Черно море". Като се включат и оставащите километри от започнатите магистрали - ето станаха 1000. Така ще се облекчи трафикът, защото ние влязохме в Шенген абсолютно неподготвени. Всички тирове сега няма откъде да ги прекараме.
- Като министър как видяхте ситуацията в АПИ - работят ли правилно, имат ли пари за целта?
- В АПИ заварих изтекли договори за поддръжка. Затова направихме едни спешни контракти, че да решим зимния сезон. След това обявиха големи конкурси за поддръжка на пътища. Излизаха към 3 милиарда лева за следващите 4 години. Когато си тръгнахме, бяхме упрекнати, че сме ги похарчили. А то се оказа, че сме ги предвидили. Поне после от видяното по медии - в следващата година нищо не беше свършено. Искаха да прекратяват търговете. Пак чисто политическо говорене, което вероятно е струвало много за тази година. Друго, което заварих - години наред в България не бяха направени основни ремонти, а само текущи, за да не се изготвят проекти. Ако един път е много амортизиран, пак се връщаме с трагичния пример край Плевен, той трябва да бъде проектиран, одобрен и пуснат в експлоатация. И така ще има гаранция. Но от 2016 година насам всичко се прави като текущ ремонт.
И това стана една дълга разправия, като се дадоха допълнителни пари, избухна голям скандал. В подобно положение като пътя край Плевен беше и този към Банско, ако помните. Затова му направихме проект, ремонтирахме го и го пуснахме при служебните кабинети. Същото трябва да стане и сега с трасето край Плевен, ако наистина е в толкова лошо състояние.
- Като гледам филмчета как китайците правят чудеса с пътищата си със светлинна скорост, се питам защо не ги повикаме тези хора! Или японци, скандинавци, каквито ще да са! Или при тях няма да има далавери?
- И вие говорите за същото - строене на концесия. Отличен вариант и ще ви кажа защо. Строителят получава концесия за примерно 30 години, в които ще прибира таксите. Той ще има полза да я направи така, че да не я ремонтира на всеки две години, а да кажем - един път основно на 15-ата. Магистралите, които проверих с ядките, бяха амортизирани на седмата година - за основен ремонт. Тоест, като ремонтираме, да е както трябва. Никой не се възползва от тези проби - да направи едно задание и ремонтира основно. На АМ "Тракия" буквално замазват трасето след Стара Загора.
Същото е и по Северната скоростна тангента на София, и в нулевия участък на "Хемус" край София. Там, между другото, после дупчи и прокуратурата, като получи същите резултати като при мен. Но как да искаме виновни за липса на 30 процента от асфалта на магистралата, като още няма виновен за трагедията до Своге! Дано поне сега проверят всичко. И да не пропускат самия тир - дали не е бил претоварен!? Ясно, виновен ще е шофьорът, най-вероятно. И служители от АПИ, дето нищо не зависи от тях. Шефът на плевенското АПИ не строи 1000 километра магистрали. И ще става по-лошо.
- Защо?
- След всяка такава трагедия политиците ще жертват колеги от АПИ. Накрая няма да остане кой да работи там! Още по мое време не можехме да намерим специалисти за около 30 процента от позициите в Агенцията. Хората работят при нечовешки условия. Когато одобрих 100 километра магистрали, те не вдигаха глава по 15 часа на ден! И накрая - виновни!
- Идва морският сезон и въпросът е кога най-после ще завършим АМ "Струма" през дефилето? Имаше ли зелен рекет по ваше време и къде все пак трябва да мине трасето?
- Там имаше интересен казус. Дадох разрешение за строителство на последни лот и превъзбудих хората, които не искаха да става по този начин. А просто изтичаха разрешителните и щяхме да се върнем години назад. Имаше протести, не и рекет. Но драми няма, участъкът е готов. Имаш ли аргументи, нормалните хора не се хващат на подобни протести. Иначе има три варианта за довършване, като още 2018 година е одобрен ОВОС за два отделни пътя. Този към Кулата ще използва старото трасе, разбира се, с обход на Кресна. Другото към София ще минава във височина в планината. Разделянето е заради екологията, но екоактивистите си протестират за тунел. За мен това е много неудачно решение с тежко, скъпо строителство през разлом. А и къде в природата ще изхвърлят цялата тази скална маса от тунела! И тук възникват въпроси защо тогава екоактивисти настояват за тунел. Но да се върнем - одобреният вариант от 2018 г. за мен е практичен. И защо никой не взе крайното решение, за да продължи строителството, не е ясно. Още един пример защо нямаме магистрали.
Иван Шишков е роден на 14 септември 1963 г. в София. Магистър по архитектура във ВИАС. Работил е като проектант в „Интерпроект“ и „Софпроект“. Бил е главен архитект в Община Драгоман, районите „Банкя“ и "Триадица" в Столичната община. По време на двете служебни правителства, назначени от президента Румен Радев през 2021 г., е съветник и заместник-министър в МРРБ. От 2 август 2022 г. е служебен министър на регионалното развитие и благоустройството в кабинета на Гълъб Донев.