Инж. Румен Хорев: Умно да инвестираме милионите в пробива под гарата

Изкопните работи трябва да се извършват с пробивна машина чрез тунелен способ, за да не се стига до огромни проблеми в трафика. =Според конструкторите е възможно Бетонният мост да се повдигне заедно с подходите от бул. „Христо Ботев“ и „Македония“.

 

Инж. Хорев, по инициатива на сдружение „Бизнесът за Пловдив”  в областната администрация бяха проведени няколко дискусии за изграждането на автомобилния подлез под  Централна гара и разширението на Околовръстното шосе.  Как тези инвестиции ще се отразят върху икономиката на Пловдив и областта?

Двата обекта са изключително важни за развитието на региона и е добре, че изграждането им беше подробно обсъдено на срещите с представителите на НКЖИ и АПИ, организирани от Здравко Димитров в качеството му на областен управител. Пробивът под Централна гара е планиран преди десетилетия, а преди няколко години е включен в Интегрирания план за развитие на Пловдив, изготвен от екипа на Белин Моллов. Тази транспортна артерия ще развърже тесните места в пътната инфраструктура на града и ще осигури директна и бърза връзка на Голямоконарско шосе и центъра с район „Южен“ и  Родопската яка. За съжаление, много се закъсня с процедурите за Околовръстното, но проектът  получи развитие и удвояването му ще доведе до разтоварване на трафика. Сега голяма част от тежкотоварните камиони минават през града, защото шосето е задръстено. Инвестициите за милиони левове, осигурени от държавата, биха донесли много за Пловдив. И двата обекта са тежки, изграждането им ще създаде неудобства за гражданите, затова те трябва да бъдат изпълнени умно, с участието на широк кръг специалисти и след задълбочено обсъждане на всички детайли.

 

НКЖИ пристъпи към избор на изпълнител на проекта за модернизацията на ЖП  възел Пловдив.  Какво е необходимо, за да не се допуснат фатални пропуски?

Пловдивчани успяха да наложат НКЖИ да промени първоначалния вариант за изграждането на подлеза под гарата. В проекта са предвидени не само връзките на бул. „Васил Априлов“ с Южната тангента, но и развръзки към колелото на гарата. В момента пътната част отговаря на повечето изисквания.  Големият проблем се очертава при  изпълнение на строителството. За НКЖИ е изгодно да строи чрез открит способ, тъй като той е най-евтин. Ако това решение не се промени, в продължение на три години бул. „Христо Ботев“ ще бъде затворен към центъра и Коматевско шосе, което ще наруши и ритъма на гарата. Вторият много съществен момент е разрушаването на големия колектор под бул. „Христо Ботев“, заложено в проекта. Ние считаме, че предвиденото изграждане на байпас през малките улици би довело до затлачване на канализацията. Тръбите няма как да оберат водата, която и сега каналът трудно поема. Това решение би влошило още повече тежкото състояние на цялата градска канализация, която не може да обслужва презастроения град. Първоначалният вариант беше още по-неудачен - с резервоар срещу гарата, което щеше да доведе до огромни проблеми. Но и сегашният вариант с байпаса трябва да бъде обмислен до последния детайл, тъй като малките улици, през които се отвежда канализацията, нямат възможност за отводняване нито като наклони, нито като дебити. Третият момент, който изисква особено внимание, е с подземните води. Според хидрогеоложките доклади дебитът под гарата е 150-200 л в секунда, които ще се изливат в отеснялата канална мрежа на града.

 

Какви действия трябва да се предприемат, за да не се стига до нарушаване на нормалния ритъм на работа в града?

Най-добрият способ на строителството е тунелен, който се извършва без изкопни работи, но е скъп. Тази съвременна технология се използва при изграждането на метрото в София. Тя ще позволи да запазим канала и няма да се разкопава булевардът пред гарата. В тръжната документация на НКЖИ много професионално са описани условията за реконструкцията на железницата, която ще се извършва на инженеринг /проектиране и изпълнение/. Но за пробива под гарата, който също ще се прави  на инженеринг, е посочено, че фирмата изпълнител може да избере открит или тунелен способ, само че без пробивна машина, както се прави тунел в мина. Опасявам се, че изпълнителят ще предпочете най-евтиното - открит способ, тъй като един от критериите на търга е ниската цена. Мисля, че на бъдещия кмет ще му бъде много трудно, защото нещата по този значим обект са изтървани от общинската администрация в последните 4-5 години. Категорично проектът трябва да бъде завършен и да се реализира скоростният железен път София - Свиленград. В никакъв случай не бива да се стига до абсурдната ситуация да загубим милиони левове, които ни се дават за модернизацията на ЖП възел Пловдив. Но според мен трябва да има търговско преговорно решение, включително с допълнително финансиране, за извършване на строителството с тунелен способ, както и за по-благоприятно решение на проблема с канализацията.

Бетонният мост е предвиден за събаряне. Каква е алтернативата за още една пътна връзка освен подлеза под гарата? 

Според проектантите, които работят по Общия устройствен план /ОУП/, Бетонният мост е необходим, защото обслужва сърцевината на града. С председателя на Камарата на инженерите /КИИП/ Емил Бойчев сме провели срещи с конструкторите на моста и тяхното становище е, че е възможно това съоръжение да се повдигне, като съответно ще се повдигнат и подходите от  бул. „Христо Ботев“ и „Македония“. Нещо повече - в ОУП е предвидена допълнителна връзка към моста от Коматевско шосе. Тук вече е на ход местната власт. Тя трябва да намери финансиране и да работи в тясно партньорство с екип от подготвени специалисти, което досега липсваше в Община Пловдив.

На срещата при областния управител Здравко Димитров сдружение „Бизнесът за Пловдив” направи няколко предложения до АПИ за Околовръстното шосе. Има ли резултат? 

Да. Вече има задание за проектиране на Околовръстно шосе. Необходимо е да се подготви план за действие с приоритети, със съответните срокове на изпълнение и с бюджет, разписан по години. За успешното изпълнение на този дълъг проект новото ръководство на града трябва да създаде екип, който да го управлява и да изпълнява приоритетите. А те са: вместо колело до караулката на Асеновградско шосе - надлез, вместо колело на Пазарджишко шосе - надлез с развръзки. Обектът се разделя на лотове и започва тяхното изпълнение.  Околовръстното шосе не може да остава извън приоритетите на Община Пловдив, както беше досега, защото е от голямо значение за транспортното обслужване на града.

Предстои създаването на клъстер за иновации в биотехнологиите. Докъде е стигнала тази идея? 

На Пловдив липсва дългосрочна програма за иновации и развитие на високотехнологични операции. Развитието на клъстер, който да започне да създава иновации и развойна дейност между бизнеса и университетите, гарантира голяма добавена стойност на града. Според Интегрирания план на Пловдив в кв. „Гладно поле“ трябва да се създаде център на клъстери, технологии и иновации. Това са хранителните, мембранните и биотехнологии. Създаването на местен иновационен клъстер ще даде друг тласък на града и хляб за младите хора. Всичките проекти на „Бизнесът за Пловдив“ целят проспериращ град с добра инфраструктура и прозрачно функциониращ публичен сектор. Убеден съм, че и държавните институции и местната власт гледат на нас като полезен коректив и партньор, който подпомага осъществяването на значимите проекти и дългосрочните цели.

 

 

Инж. Румен Хорев, член на сдружение „Бизнесът за Пловдив“, собственик и управител на „МИКС КОНСУЛТИНГ ГРУП” АД. Завършил е машинно инженерство във ВМЕИ - София, мениджмънт и иновации в Техническия университет в София. Компанията му е създадена през 1990 г. и се занимава с изготвяне и цялостно управление на инвестиционни проекти и консултантски услуги в проектирането и строителството. Член на Камарата на инженерите, активно координира експертната работа в областта на иновационните и инфраструктурни проекти на СНЦ “Бизнесът за Пловдив“

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?