Пламен Панов: Пловдив не трябва да сваля короната на културна столица

Фондация „Пловдив 2019" ще продължи своята работа, но в нови условия - с по-малък бюджет и по-малък състав. Първата ни задача е да решим как най-ефективно да използваме средствата по отворената покана „Наследство" за 3 млн. лв.

Ще представим на обществото нашата стратегия, след като новият УС я изготви.

Моята врата е отворена за всички.

 

- В условията на намалено финансиране за културата след 2019 г. как ще успеете да задържите високото ниво от събития?

- Можем да се поздравим, че вече е публикуван Календарът на културните събития на Община Пловдив за 2020 г. и бюджетът от 2 млн. лева за тях. В него са предвидени солиден брой събития - една част от тях са традиционните, които Дирекция „Култура" организира - в т.ч. национални и местни празници, чествания и годишнини, фестивали, конкурси, годишни награди и кампании, както и съвместни инициативи с Министерството на културата, държавни и международни културни институти, дипломатически мисии, български общности в чужбина. Другата важна част е по отделните компоненти по наредбата - по Компонент 1 „Фестивали и значими събития", Компонент 2 "Мобилност", Компонент 3 "Гражданска активност" и Компонент 4 "Книги на пловдивски автори и важни за града издания". Общата стойност е 2 млн. лв. Културният календар предлага доста голяма динамика на събитията. Любопитно е, че са заложени 90 000 лв. за голямо музикално събитие, така че ще имаме възможност да доведем в Пловдив значим изпълнител от ранга на Том Джоунс и Брайън Адамс.

- Опитът на градовете - културни столици на Европа, показва, че те берат плодовете като увеличаване на туристи и ръст на местната икономика в годините след инициативата. Какво очакваме да се случи в Пловдив?

- Европейската културна столица завинаги ще остане част от бранда на Пловдив. Това, че сме били през 2019 г., не означава, че няма да бъдем и догодина, и през 2021, и през 2022 г. Не трябва да сваляме короната. ЕСК е точка на привличане, която винаги ще води туристи, включително и за културен туризъм. За стратегическото развиване на бранда ние трябва да продължим да поставяме акцент върху "Капана" и Стария град. Трябва да наблегнем и върху постиженията от последните години - например нужно е обособяването на културен маршрут, посветен на античните мозайки на Филипопол. Той ще бъде завършен с откриването на Епископската базилика. Маршрутът на мозайките ще обхваща Малката и Голямата базилика и културен „Тракарт". Имаме годишна програма за туризма, както и действаща Стратегия за туризма, която съдържа конкретна визия какво трябва да се популяризира повече. Но позиционирането на Пловдив на сцената трябва да включва тези неща -Капана, Стария град, мозайките.  

- Остана ни още един месец от културната столица. Как оценявате домакинството на ЕСК 2019 до този момент?

- Оценката за ЕСК трябва да бъде много комплексна. Форматът е сложен. Не е европейска столица на фестивалите, не е и на археологията. Той има много силна подчертаваща идея - да успее да повиши обществената осведоменост на гражданите за културата. И ако говорим за това, което се случи дотук през 2019 г., хората силно се интересуваха от културните събития и какво прави Пловдив като ЕСК. Имаше 500 събития, реализирани с помощта на фондация „Пловдив 2019". Работи се изключително много с читалищата - една от най-старите културни институции в Европа. Читалищата с помощта на фондацията успяха да витализират своята роля. Създадохме и нова визуална идентичност за тях. Съвсем актуална новина е това, че

„Пловдив 2019" е поканена да участва във форума „Роля на културата в извънградските пространства на ЕС",

организиран от Европейската комисията. Това е едно признание за работата на фондацията, което показва, че ЕСК е била успешна.  

- Кои събития от ЕСК 2019 Ви харесаха най-много?

- Много са. Аз се прибирах почти всяка седмица от София. Докато бях на работа в Министерството на културата, може би само два или три уикенда не съм се прибирал в Пловдив. Единствено събитията през седмицата ми беше трудно да ги посещавам. В съзнанието ми остави следа големият рок фестивал Hills of Rock - беше истинска лудница. Имах чувството, че хора от цяла България дойдоха в Пловдив. Впечатли ме операта „Орфей и Евридика", както целия Международен фестивал Opera Open на Античния театър.

- Според Вас как трябва да се промени работата на фондацията след 2019 г.?

- Има различни практики какво да се прави с организациите, които са отговаряли за ЕСК в страните от ЕС. Това е решение, което трябва да вземе УС на „Пловдив 2019". Първо трябва да се проведе сериозен дебат за това какво трябва да се случи. Единият вариант е фондацията да продължи да съществува, макар и с намален състав. Друга практика е тя се влее в Дирекция „Култура“.

- Имаше множество коментари, че финансовите ресурси в недостатъчна степен са били в подкрепа на пловдивските творци, за сметка на това огромни суми са получили чужди артисти. Дали е възможно при новите отворени покани по-голям дял от финансирането да бъде за местната културна сцена?

- Има един водещ принцип в европейското финансиране и на международните програми - на конкурсното начало. Финансирането, което се разпределяше от фондацията, е на базата на отворените покани, което означава конкуренция, да бъде избрано най-доброто като аргументация на проектното предложение, като стратегия, маркетингов подход и т.н. Не следва да залитаме в ситуация, в която се казва, че давахме повече на западноевропейски творци, а по-малко на пловдивски, защото всъщност има доста примери на пловдивски творци, които са достатъчно финансирани. Например художникът Емил Миразчиев има Седмица на съвременното изкуство и други три прояви, които са финансирани от „Пловдив 2019". Фондацията подкрепи солидно и Opera Open.

Утвърдени пловдивски културни оператори като Веселина Сариева също получиха финансиране.

Границата е тънка, не е лесно да се каже кой е взел повече и кой по-малко, но е факт, че има доста подкрепени проекти на пловдивски творци.

- Болезнена е темата за съхраняването на културно-историческото наследство на Пловдив, като се мине през Тютюневия град и запазването на сградите от края на XIX и първата половина на ХХ век. Вие сте експерт в тази област, как ще подобрите работата на администрацията?

- Като зам.-кмет по-културата ще работя в много добро партньорство със зам.-кмета, който отговаря за строителството. Изобщо цялата администрация трябва да работим в екип, защото това са инфраструктурни обекти, където се правят интервенции върху паметниците на културата. Най-важното нещо е да образоваме хората. Защото грешките, които се правят, най-често са проява на неграмотност, на непознаване на Закона за културното наследство. Винаги трябва да водим дебата за устойчивото развитие - къде и какви интервенции трябва да се правят. Това е въпрос на много добра координация и на първо място трябва да се грижим за изключително ценното културно-историческо наследство на Пловдив като добри стопани.

- Предишният кмет Иван Тотев влезе в поредица от скандали със различните творчески гилдии, вътре в творческите съюзи също изобилства от конфликти. Как ще балансирате между групите и отделните творци, които са лесно избухлива смес?

- Това е въпрос на диалог и на дебат. Като човек съм доста диалогичен и съм убеден, че в спора се ражда истината.

Моята врата е отворена за всички.

Смятам, че преди да се вземе дадено решение, трябва да се знаят всички гледни точки. На първо място трябва да има отношение и уважение. Без отношение към гилдиите няма как да се получат нещата.

- Преди две години ОП „Туризъм" се вля в Общинския институт „Старинен Пловдив". Как оценявате тази реформа и в какво посока ще я продължите?

- Сливането на двете структури беше най-доброто решение. Ако погледнем статистиката, става очевидно, че има повече туристи в Пловдив. Покрай ЕСК има очевиден ръст на нощувките в града. „Старинен Пловдив" е регистриран като туроператор. Туристическите информационни центрове (ТИЦ) вършат прекрасна работа - да информират и да предлагат услуги на туристите. Ще бъде добре да разширим услугите с комбинирани билети, за да могат посетителите с един билет да обиколят повече обекти. Ще включим и музеите в тези комбинирани билети. Ще обмислим отварянето на още един ТИЦ, който да бъде разположен до Централната гара и двете автогари. Тези информационни центрове са лицето на града и е добре туристите да отидат първо там и да се ориентират.

- "Капана" израсна доста през последните години. Как виждате неговото развитие занапред?

- В "Капана" трябва още по-силно да поставим акцента върху творческите индустрии. Освен представянето му като квартал за развлечения трябва да се наблегне на ателиетата и майсторите и те да се насърчават. Трябва да се синхронизират и маршрутите в "Капан", и в Стария град.

 

Новият зам.-кмет по „Култура, археология и туризъм" Пламен Панов е работил в Министерството на културата в отдел „Европейски програми и проекти". През 2016-а става главен експерт „Бизнес развитие и международно сътрудничество" в Община Пловдив. В продължение на две години отговаря за подготовката, разработването и представянето на общинските проекти, които търсят финансиране по различни национални и европейски програми. Пламен Панов има магистърска степен по европеистика в King`s College в Лондон.

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
ОвцаСтръвница

ОвцаСтръвница

07.12.2019 | 16:36

СПРЕТЕ ХАЛТУРАТА "НАСЛЕДСТВО" (2019 be budala, povtaryam: 2019!) 2 декември, 2019 в 10:22 pm Повечето кандидацващи „Културски Операторци“ вече станаха ясни и известни с откровен Квази“артистичен“ КИЧ (=KITSCH=); при което някои като „фондация“ ЕДНО („Пловдив За ЕДНО“ = бившото Sofia Design Week, Sofia Architecture Week, Sofia Dance Week) изобщо НЯМАТ ПРАВО ДА ДРАПАТ ЗА ОБЩИНСКИ ПАРИ ЩОМ СА ФОНДАЦИЯ (а обратно, очакваме да допринасят; остава да пращаме фондове и към Колегата СОРОС). Неуволняемата „артистична директорка“ следваше да я махнат веднага щом се издъни с блокиране на булеварда с насилването на дечицата ни с „ние сме всички цветове“ през януари; вместо това тя цица ДИРЕКТОРСКА ЗАПЛАТА твърде дълги месеци. Стига! 2019 свърши! Айде няма нужда по инерция да се суркаме из КУЛТУРОПОДОБНИ СИВИ ПОТОЦИ до безкрайност; Софийската „СЕДМИЦА“ докога ще ни е на врата, а? А? Колко "Weeks" бе майни? Зико, опомнете се, изтрезнявайте, освестете се и спрете изг7зиците! --------------- 5 за 4 ООД - Сурьозно? ФОНДАЦИЯ ТЪМНО-БЯЛАТА КУТИЯ? 2 декември, 2019 в 10:42 pm ЩЕНИЯТА КРАЙ НЯМАТ: „…По-големият процент кандидати желаят развитие и в двете години…“ КАКВИ ДВЕ ГОДИНИ, МА КАКИНОТО, Я КАРАЙ БЕЗ КРАЙ, ЗАВИНАГИ. КВАРТАЛ ТВОРЧЕСКИ „ИНДУСТРИИ“ ВЕЧЕ СМЕ СИ ЗАФОРМИЛИ (КРЪЧМА ДО КРЪЧМА, А СИ БЕШЕ ПОЛЕЗНА ЗАНАЯТЧИЙСКА ЧАРШИЯ; ПИТАЙТЕ АРХ. ТОНИ ТОПАЛОВА ТАКА ЛИ СИ Я ПРЕДСТАВЯШЕ КАТО Я СПАСЯВАШЕ?) = ТА ЕТО СЕГА И С ФОНДАЦИИ КАТО СЕ ОБЗАВЕДЕМ – АМИ КОЙ КАТО НАС… -------------------- "ФОНДАЦИЯ" следва да благоТВОРИ, а не обратното - проверете! 3 декември, 2019 в 4:25 pm Никоя ФОНДАЦИЯ не може да иска народни ПАРИ. Самата дума -проверете в енциклопедията- означава БлагоТВОРИтелност КЪМ НАРОДЕЦА, а не обратното. Цит.: “…обратно, очакваме да допринасят; остава да пращаме фондове и към Колегата СОРОС..” казва коментар = ами точно: “Фондация ОТВОРЕНИ изкуства” са тъкмо израстък от неговото “ОТВОРЕНО ОБЩЕСТВО” Соросово, там колко години едни каки позирВат и цицат, а? Нещо друго да сте видяли освен перверзии там? #КОЙ подписа заповед за назначение на Меката Китка Асан Асанов за ДИРЕКТОР на ЕДНО? С каква заплата и откъде; а и с какви функции и кого да директирВа? Да продуктира какъв Продукт? Ами да го храни тогава, без да занимава Общината. Сдружение “ПрезКупЗаГрош” ли? “5 за 4 ООД" с Ограничена Отговорност Пет за Четири ли? Пловдивчаните сме БУДАЛИ ама само до едно положение. След Диктатурата на инджинеринг ИМПЕРИАЛиста нека се коригираме, не може по инерция. Който стратегира как 2019 щяла ЕСК да вегетира завинаги да цица от Града-вместо да се запретне за нещо градивно, полезно, практично- си прави сметки БЕЗ КРЪЧМАРЯ. Която изкуствена блондинка им ги е наобещавала разните благинки нека бъде разследвана и ако не е крала както Шефа й, а само под масата недоказуеми ръкостискания, то ЩЕТИ по недобросъвестност и некадърност няма начин да не й се намерят. Милионни. Трите милиона “МелинаМ” са ОБЩИНСКИ и Общината има катастрофален бюджет и ДУПКИ за закърпване (или греша, нямало ли да удвояват ДАНЪЦИТЕ?) ПолитБюро като няма, Фондации и Агитки и Сдружения са СВОБОДНИ, ура! -------------------- AMERICA FOR BULGARIA FOUNDATION остава на сухо! 3 декември, 2019 в 6:14 pm Е как, АМЕРИКА ЗА БЪЛГАРИЯ ФОНДАЦИЯ нима ще остане „на сухо“? Някое и друго наше милионче да не им харижем за т’вачка – он’вачка? Що за ФОНДАЦИЯ са тия, щом не искат Народна Паричка? Или не бяха ли същите дето се казваха USAID и бяха Орган на Външното им Министерство преди време, т.е. агентура на Държавния Департмент, сиреч ДЪРЖАВЕН – в зле разклатената им „държавност“? Бате ТРЪМП още ли не ги е забелязал, та да врътне и това кранче както умее? Саръевите палят свещици . . . Ш-ш-шт! ------------------ "WRONG EVENTS" ООД ARE VERY, VERY WRONG 3 декември, 2019 в 6:34 pm „Уронг ИвенЦ“ ООД пък са върха на подигравката срещу пловдивскио БУДАЛА Заспал Муйко В Сламата. Преведено за когото (оти ингилизки нЕма откАде он да назнайва, демек…!) гласи: СБЪРКАНИ МЕРОПРИЯТИЯ. Колтурничкото за ГРЕШНИ СЛУЧКИ. Ама са МНОГО, МНОГО В ГРЕШКА като заглавие на ООД за пред ОСъвета. ‘Оди дрОби Зеле -както казваме у Коньовица = Go Chop Cabbage!

Отговори
0 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?