Как "Индра" стана "нашата" фирма
- 12:45, 11.12.2019
- 13:22, 11.12.2019
- 7139
- 5
Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Пловдив
Испанците дадоха с 1,3 млн. по-висока оферта за изпълнението на системите за електронно таксуване и онлайн информация в Градския транспорт на Пловдив, но явно са имали други силни аргументи пред администрацията на Иван Тотев, за да получат поръчката за близо 20 млн. Днес резултатите от избора са видими
"Индра Системас" никак не е случайна фирма. Както стана ясно от разследването на "Марица", публикувано преди 2 дни, испанската компания има богат опит в печеленето на поръчки по света, както и в провалените проекти.
Всъщност "Индра" отдавна е позната в бизнеса с изграждането на различни електронни системи. В някои държави работи сама, а в други - в различни консорциуми. Много често те са американски, специализирани във военната индустрия.
Компанията сигурно има богато портфолио и голям брой специалисти на разположение. Най-силната страна в печеленето на поръчките обаче изглежда е лобизмът. Показателно е, че фирмата стъпва мощно в Украйна след смяната на ръководството през 2014 година. В много телевизионни предавания се вижда как представители на "Индра Системас" разговарят с президента и министър-председателя в Киев за различни съвместни проекти.
Същото се случва и на други места по света - Латинска Америка, Близкия изток и Африка
Историята в България също е значителна. За пръв път "Индра" се появява у нас някъде около 2008 година. На 7 май 2013-а компанията обаче сключва първата си голяма сделка. Тя е с дирекция „Международни проекти” на МВР за изграждане на Интегрирана система за наблюдение на българо-турската граница на стойност 28 149 242,79 лв. без ДДС.
Партньор на испанската фирма в този проект е българската „Телелинк”, тясно свързана с определени бизнес кръгове, станали известни с прословутото парти на онази яхта в Монте Карло. В периода 2011-2013 година „Телелинк” работи усилено на българския пазар, като печели обществени поръчки на стойност 31,8 млн. лева. Доставя теле- и комуникационно оборудване, консумативи и резервни части на Софийска община, Агенцията по вписванията, Министерството на здравеопазването и Министерството на правосъдието. Фирмата е собственост на „Телелинк холдингс Б.В.” - Нидерландия.
Реализираната система за наблюдение на границата се оказва неудачна
Проблемът е в нейната огромна енергоемкост. Това довежда до системно неплащане на разходената електроенергия към ЕВН и спирането на експлоатацията. По данни на вестник „Сега”, само през 2014 г. през тази граница са влезли над 22 000 души, което показва, че ефективността на системата е, меко казано, съмнителна. Интересен е фактът, че фирмата “Индра Системас” е участвала в първия проведен конкурс за изграждане на същата система през 2009 година, но е била отстранена. Испанците обжалват решението пред Комисията за защита на конкуренцията ( КЗК), но с Решение на Върховния административен съд процедурата е потвърдена. На 5 октомври 2011 година МВР отново обявява международен конкурс за изграждане на въпросната система. С Решение №81 от 09.03.2012 г. конкурсът е прекратен поради отстраняване на всички участници по различни причини. За фирма „Индра Системас” основанието е по-висока от допустимата цена на офертата. Как е сключен договорът през май 2013 година по времето на служебното правителство на Марин Райков, и досега е публична тайна. Механизмът обаче вероятно е същият, по който "Индра Системас" пробива и в Пловдив.
Тук испанската компания участва в конкурса по част от Транспортния проект, касаещ изграждането на електронното таксуване и онлайн информация за пътниците. От 10 фирми, подали документи, до конкурса са допуснати 6. Преценено е, че те са изпълнили всички технически, икономически и правни условия за участиев процедурата. Според публикуваната обява за обществената поръчка основен критерий при избора на изпълнител трябва да е икономически най-изгодната оферта.
Решението на комисията обаче е друго.
Как се подреждат фирмите по цените, предложени в офертите?
С най-ниска цена е "Електроник трафик" - 14 847 930 лв. без ДДС. Следват "Обединение удобен транспорт" - 14 999 057 лв. без ДДС; "Консорциум Сварко" - 15 880 208 лв. без ДДС, и едва на четвърто място - "Индра Системас" с цена от 16 308 385 лв. без ДДС, или 19 570 062 лв. с ДДС.
Комисията под председателството на Тодор Тодоров от Община Пловдив обаче класира на първо място именно испанската фирма. Както се казва - без коментар!
В същото време се провежда и конкурсът за друга част от Транспортния проект на стойност 6 200 000 лв. без ДДС, или 7 440 000 лв. с ДДС. Тя е за изграждане на Интелигентна система за управление на трафика. Конкурсът се печели от Консорциум „Пловдив интелигентни транспортни системи” с партньори познатата „Телелинк ЕАД” и „Шлотхауер § Бауер”. Ето ги отново партньорите, само че този път разделени в двете поръчки на обща стойност 27 010 062 лв. Явно бизнес кръговете, които контролират този бизнес, са били достатъчно силни и на държавно, и на общинско ниво. Механизмите, по които са печелили поръчките, са съмнителни. Както и резултатите от изпълнените дейности.
Дали обаче има длъжностни лица, "помогнали" на "Индра Системас" да получи парите, без реално да въведе в експлоатация изградените с европейски пари системи, ще трябва да каже прокуратурата.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни