4232

Newsweek: Гневът на потребителите! Масов бойкот срещу вериги в САЩ, причината е...

Масови бойкоти в САЩ: Потребителите се изправят срещу гигантите в търговията

 

През април някои от най-големите търговски вериги в САЩ са подложени на натиск от потребителски организации, които ги обвиняват в избягване на данъци, покачване на цените и отказ от политики за расово и социално равенство. Начело на кампанията стои сдружението People’s Union USA, организатор на т.нар. "икономическо затъмнение", целящо да накаже големите корпорации чрез бойкот,  пише списание "Нюзуик", цитирано от БТА.

 

Walmart и General Mills – в центъра на бурята

Сред най-сериозно засегнатите е Walmart, най-голямата търговска верига в страната с над 4600 обекта. Бойкотът срещу нея се проведе между 7 и 14 април. Причините, посочени от организаторите, включват неоправдано високи цени, както и съкращения на програми за расово разнообразие и включване.

На прицел от 21 април ще бъде и General Mills, производител на популярни марки като Cheerios и Betty Crocker. Потребителите са приканени да избягват всички продукти на компанията за една седмица.

 

Великденски бойкот и призив към потребителите

В периода от 18 до 20 април, съвпадащ с великденските празници, People’s Union USA организира по-широка тридневна кампания, насочена към всички големи търговски вериги и онлайн платформи. Целта е да се привлече вниманието към отказа на компаниите да поддържат програми за равенство и социална справедливост.

Организацията призовава американците да пазаруват от малки, местни фирми и да избягват гиганти като Walmart, Amazon и Target.

 

Част от веригите реагират

Някои големи търговски вериги, сред които Costco, Sam's Club и Macy's, обявиха готовност да затворят врати на 20 април като част от реакцията срещу общественото недоволство. За разлика от тях, Walmart и Home Depot планират да останат отворени.

 

Позицията на корпорациите

Говорител на Walmart заяви, че компанията помага на хората да пестят и живеят по-добре, подчертавайки, че е един от най-големите корпоративни данъкоплатци в страната. Според официална информация, само през 2023 г. компанията е дарила над 1,7 млрд. долара за обществени каузи.

 

Предстоят още бойкоти

Кампанията няма да приключи през април – организаторите планират нови бойкоти през лятото, включително срещу Amazon, Target и McDonald’s. Целта е да се поддържа общественото напрежение и да се изисква отчетност от корпорациите.

 

Ефектът – все още неясен

Някои икономисти са скептични дали подобни действия могат да окажат значителен натиск върху гигантите. „Walmart е единственият магазин в много американски градове“, посочва Кевин Томпсън, изпълнителен директор на 9i Capital Group. Според него монополът на големите вериги вече е подкопал малкия бизнес, което прави бойкотите по-трудни за изпълнение.

 

Гигант с огромна икономическа мощ

По данни на списание Fortune, Walmart остава водещата компания по приходи в САЩ за 2024 г., с оборот от 648 млрд. долара и над 2,1 милиона служители по света.

Анкета

Трябва ли да бързаме към еврозоната?